Activiteiten
Logo NB

Noordbrabants Museum

14 jan 2017 - 25 feb 2018

Noordbrabants Museum

Jaarprogramma Noordbrabants Museum

 

28 januari t/m 14 mei 2017

Opgegraven strijd. Archeologie van de oorlog

Interesse in de archeologie van moderne oorlogen is de laatste jaren zowel op professioneel- als amateurniveau in opmars. Het Noordbrabants Museum besteedt als eerste museum in Nederland, in samenwerking met archeoloog Evert van Ginkel en specialist militair erfgoed van de twintigste eeuw Arjen Bosman, uitgebreid aandacht aan deze boeiende tak van het bodemonderzoek. De bezoeker wordt wegwijs gemaakt in de oorlogsarcheologie in een presentatie waarbij objecten worden afgewisseld met multimedia-toepassingen en waar het vaak dramatische, menselijke verhaal achter de voorwerpen centraal staat. De variatie is enorm: prehistorische skeletten, Romeinse slingerkogels, middeleeuws geschut, vuurwapens uit de Slag bij Arnhem, maar ook kleine alledaagse objecten uit Napoleontische legerkampen en Duitse concentratiekampen.

 

11 februari t/m 14 mei 2017

De industriële natuur van Kranen/Gille

In de reeks tentoonstellingen ‘Made in Brabant’ die Dutch Design van Brabantse bodem centraal stelt, biedt het museum in 2017 ruimte aan het gerenommeerde design duo Kranen/Gille. De tentoonstelling De industriële natuur van Kranen/Gille laat een overzicht zien van hun eerste tien jaar als design duo, in de stad waar ze wonen en werken. Het is hun eerste museale solotentoonstelling. Een mix van prototypes, vrij werk en producten voor design labels illustreren de hoogtepunten en ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar. In totaal zo’n 40 ontwerpen waaronder een nieuw, niet eerder getoond werk, een kroonluchter in de serie Plant. Kranen/Gille tekent zelf voor het ontwerp van de expositie. De tentoonstelling maakt onderdeel uit van het programma ter gelegenheid van het themajaar Mondriaan tot Dutch Design.

 

18 februari t/m 5 juni 2017

Verspijkerd en Verzwaard. Hergebruik van heiligenbeelden in de Nederlandse beeldhouwkunst.

In de tentoonstelling Verspijkerd en verzaagd brengt Het Noordbrabants Museum werk van diverse kunstenaars bijeen die gipsen devotiebeelden transformeren tot kunstwerken. Niet eerder is een tentoonstelling gewijd aan dit merkwaardige, Nederlandse fenomeen. Centraal in de expositie staat het oeuvre van de Bossche kunstenaar Jacques Frenken, die rond 1965 als eerste afgedankte heiligenbeelden onder handen neemt. Van deze pionier worden werken getoond die zelden of niet eerder zijn geëxposeerd. Daarnaast zijn beelden, assemblages en installaties te zien van onder meer Marc Bijl, Alexander Schabracq, Henk Visch en Moniek Westerman. In totaal zijn circa 40 werken uit diverse Nederlandse collecties bijeengebracht die samen een overzicht vormen van vijf decennia hergebruik van heiligenbeelden in de Nederlandse beeldhouwkunst.

 

3 juni t/m 15 oktober 2017

De jaren 80. Doemdenkers en positivo's

In de reeks cultuurhistorische tentoonstellingen met kaskrakers als De Gruyter, Knus - gewoon de jaren ’50, Wauw - de jaren zeventig en Gezin XXL zijn nu de jaren ’80 aan de beurt: een bewogen decennium in Nederland én wereldwijd. Van de inhuldiging van koningin Beatrix tot aan de val van de Berlijnse muur, via politiek, muziek, film, sport, volkscultuur, vrijetijdsbesteding, technologie en dagelijks leven. Van pessimisme tot optimisme, met soundtracks van Madonna, Michael Jackson, Doe Maar en de Dolly Dots.

 

24 juni t/m 15 oktober 2017

Chiharo Shiota: Between the lines

I.s.m. Renschdael Art Foundation Chiharu Shiota (Osaka, 1972), de sensatie van de Biënnale van Venetië in 2015, toont aanstaande
zomer haar fascinerende, webachtige sculpturen in Het Noordbrabants Museum. Shiota is het bekendst door haar indrukwekkende installaties en met name The Key in the Hand (2015) waarmee ze Japan vertegenwoordigde op deze 56ste Biënnale. Vanaf de opening stal het werk de show. Zo behaalde het een plekje in de top vijf tentoonstellingen van The Guardian en stond het op de cover van een fotoreportage van The New York Times. Haar eerste solotentoonstelling in Nederland vindt plaats op een scharnierpunt in haar internationale carrière. De tentoonstelling toont video’s, objecten, foto’s en installaties van 1999 tot 2017.

 

24 juni 2017 t/m 21 januari 2018

Van Gogh doorgelicht

I.s.m. Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en Van Gogh Museum Tussen 1884 en 1888 hergebruikte Vincent van Gogh (1853-1890) met enige regelmaat zijn reeds geschilderde doeken. Om meer inzicht te verwerven in wat zich onder het verfoppervlak bevindt, worden volgend voorjaar vijf schilderijen uit de vaste presentatie van Het Noordbrabants Museum technisch onderzocht door middel van röntgen, infraroodfotografie, infraroodreflectografie en strijklichtfotografie. De presentatie Van Gogh doorgelicht toont de resultaten van dit onderzoek.

 

4 november 2017 t/m 25 februari 2018

Tim Walker: The Garden of Earthly Delights. Een modefotograaf ziet Bosch

Van de wereldberoemde (mode)fotograaf Tim Walker (Londen, 1970) toont Het Noordbrabants Museum komend najaar de complete serie van 26 foto’s The Garden of Earthly Delights. De zeer imposante, op de mysterieuze beeldtaal van Jheronimus Bosch (ca. 1450-1516) geïnspireerde foto’s zijn gemaakt in opdracht van The Nicola Erni Collection (Zwitserland) en waren niet eerder voor publiek te zien. Walker werkte een jaar aan de serie. De duistere sfeer is nieuw voor zowel de fotograaf als de modefotografie, waar schoonheid, gezondheid en glamour doorgaans centraal staan.

 

4 november 2017 t/m 4 februari 2018

Papieren juweeltjes van het Provinciaal Genootschap

I.s.m. Brabant Collectie, Universiteit van Tilburg In 1837 werd het Provinciaal Genootschap van Kunsten en Wetenschappen in Noord-Brabant opgericht. Al in de eerste decennia van zijn bestaan begonnen de leden van het Genootschap met het aanleggen van zeer uiteenlopende verzamelingen. Dit leidde onder meer tot het ontstaan van een bibliotheek, een prentenkabinet en een museumcollectie, het latere Noordbrabants Museum. Tot 1975 huisden alle collecties bijeen, in het gebouw van Het Noordbrabants Museum in ’s-Hertogenbosch. Daarna werd de boeken- en prentencollectie gescheiden van de museumcollectie om uiteindelijk als Brabant Collectie onderdak te vinden bij de Universiteit van Tilburg. Sindsdien is de voormalige Genootschapscollectie – sinds 1986 eigendom van de provincie Noord-Brabant – verdeeld over twee Brabantse steden, Tilburg en ’s-Hertogenbosch. In 2017, 180 jaar na de oprichting van het Provinciaal Genootschap worden de mooiste papieren stukken uit de Genootschapscollectie weer voor één keer samen getoond: fraaie tekeningen en prenten van en naar
bekende Brabantse en Hollandse kunstenaars als Jheronimus Bosch, Pieter Bruegel, Rembrandt en Pieter Saenredam, maar ook topografische tekeningen, kaarten, kostbare handschriften en incunabelen, boeken etc.

 

Brabantse Nieuwe

Onder de noemer ‘Brabantse Nieuwe’ krijgen jonge, veelbelovende kunstenaars uit Noord-Brabant een podium in Het Noordbrabants Museum in de Tuingalerij.

Robin Gerris t/m 25 februari 2017

Robin Gerris (Bergen op Zoom, 1988) verzamelt oude foto’s. Deze intuïtief gekozen foto’s bewerkt en vernietigt hij met behulp van verschillende computerprogramma’s om ze daarna op zeer verschillende dragers over te zetten. Gerris kreeg zijn opleiding aan de Fontys Hogeschool in Tilburg. Sinds 2014 exposeert hij met regelmaat op diverse plekken in Nederland.

Pleunie Buyink 4 maart t/m 21 mei 2017

Pleunie Buyink (’s-Hertogenbosch, 1988) studeerde af in juni 2014 aan de Design Academy te Eindhoven nadat ze de opleiding modeontwerper volgde aan de Artemis hogeschool te Rotterdam. Vanuit haar fascinatie voor nieuwe materialen en technieken ontwikkelde ze voor haar afstudeerproject aan de Design Academy de Limber Gems. Dit samengestelde materiaal bestaat uit verschillende lagen en bestanddelen waaronder rubber. Hiermee maakt Buyink sculpturen in alle mogelijke maten en kleuren.

Samuel Hortulanus 28 oktober 2017 t/m 7 januari 2018

In 2014 studeerde Samuel Hortulanus (Venray, 1988) als een van de weinige schilders af aan de AKV|St. Joost in Breda. Zijn schilderijen geven de toeschouwer het gevoel dat er iets aan de hand is. Er zijn vaak figuren in herkenbare poses te ontdekken. De handelingen van die figuren en de landschappen of ruimtes waarin deze zich afspelen zijn echter minder duidelijk. Thema’s als hiërarchie, onderdrukking en rituelen vormen een rode draad in zijn werk.